اسدالله مرادی

علمی، فرهنگی ، هنری ، مقالات ، اموزشی

اسدالله مرادی

علمی، فرهنگی ، هنری ، مقالات ، اموزشی

مخارج عامه

 

وزارت تحصیلات عالی

دانشگاه کابل

دانشکده اداره و پالیسی عامه

 

 

 

 

مخارج دولت

 

 

ترتیب کننده گان

1)    اسدالله "مرادی"

2)    عزت الله "نجفی"

3)    بسم الله "عسکری"

4)    احسان "صمیمی"

 


 سال 1392

 

                                                                                                         

 

بسم الله الرحمن الرحیم


 


 

 

مقدمه

در زمانه های قبل از تاریخ دولت که خالا به این  پیمانه که وجود دارد وجود نداشت اما با وجود امدن دولت ها مدرن  در قرن 16صرف به خاطر بوده که تا روابط بین انسان ها برقرار شود جامعه انکشاف کند و مثال انها، دولت به خاطر مخارج خود مالیات رابه وجود اورد، از تمام اتباع کشور مالیات جمع اوری میکند تا مخارج خود را به بدست بیاورد.

دولت مخارج را که میکند هدفش رفا اجتماع است و تمام فعالیت های که دولت انجام میدهد کوشش میکند قسم باشد که تمام اتباع کشور از ان استفاده کرده بتواند و بشترین مفدیت را به جامعه داشته باشد، مخارج دولت از خود اساس دارد که باید دولت در مخارج خود ان را در نظر بگیرد که انها عبارت اند از منفعت اجتماعی، اقتصادیت،صرفه جوئی در مصارف دولت است. دولت ها مکلف اند که د ر مصارف خود اساس مصارف را در نظر بگیرد. تمام فعالیتها ی دولت مانند معارف، امنیت، صحت، ساختن سرک ها،شفاخانه ها... انجام میدهد و مردم از ان به طور مساویانه مستفید میشود مخارج دولت گفته میشود،همین فعالیت های که دولت انجام میدهد و مصارف بر میدارد مردم از ان مستفید میشود به نام اجناس عامه یاد میشود اجناس عامه به این مفهوم دولت مصارف کرده این مصارف را مردم حس کرده یعنی نتیجه مصارف معلوم شده باشد مانند تامین امنیت که دولت برای عساکر معاش میدهد انها برای تامین امنیت میکوشد که در نتیجه امنیت تامین میشود. اجناس عامه میتواند غیر رقابتی باشد فعالیت های که دولت انجام میدهد هیچ کش نمیتوتند با ان رقابت کند. اجناس عامه میتواند خالص ونیمه خالص باشد و همچنان غیر قابل دسترس است به این معنی که افراد دولت میتواند ان را حس کند نمیتواند ان را بگیردو. مانند امنیت که امنیت حس میشود اما هیچ وقت به دسترس شخص قرار نمیگیرد.

 

 

اهمیت دولت و مصارف ان

بعد ار قرن 16 زمانیکه دولت ها به وجود امد، وظیفه دولت ها تامین امنیت، رفااجتماعی، معارف، صحت...  میباشد، تمام فعایت های دولت که برای اجتماع انجام میدهد اتباع همان کشور از ان به طور مساوی یانه مستفید میشود از جمله مصارف دولت میباشد از این رو دولت دارائی اهمیت میباشد.

دریک کشور زندگی بدون فعالیت های دولت چگونه خواهد بود؟ 

در چنین یک ملت هیچ نوع سیستم عدلی وجود ندارد. دفاع ملی بدون دولت مرکزی غیر منظم و مشکل میباشد. و پروگرام های دیگر از قبیل امنیت اجتماعی بیمه ییکاری و رفاهء که عاید برای اشخاص مسن  بیکاری ها غربا  و ناتوان ها  تهیه میکند اصلا وجود نمیداشت .

چگونه پولیس و اطفائیه برای ملت تعین گردد ؟ اگر دولت نباشد رانندگی بالای  سرک ها جاده ها و پل ها هم غیر ممکن خواهد بود. زیرا سرک های بزرگ جاده های عریض و ترانسپورت عمومی توسط دولت و نمایندگان دولت عرضه و تعمیر گردیده اند.

در صورت نبودن دولت مکاتب ابتدائی و متوسطه وجود نمیداشت همچنان تحصیلات عالی که بصورت  عموم توسط هر دو دولت مساعدت می گردد وجود نمیداشت .

بر علاوه سیستم صحی ما بالای پروگرام های دولتی متکی میباشد. وسعت یافتن مکاتب صحی به کلینک ها و بعدا به شفاخانه های بزرگ که در آن جا عملیات مختلف صورت میگیرد هم بدون کمک دولت غیر ممکن میباشد .

حالا که شما تصویر از زندگی تان را بدون موجودیت دولت مطالعه نمودید فهمیده خواهید بود که چقدر هر روزه شما بالای خدمات دولت اتکا دارید.

ما همه از مصارف و فعالیت های دولتی استفاده مینماهیم. در جریان 20 سال گذشته مصارف دولت در امریکا بطور اوسط  30% تولیدات غیر خالص داخلی را تشکیل میدهد. واحد های اقتصادی راه های مختلفه را انتخاب میکنند تا از منابع نا محدود حداکثر احتیاجات خود را مرفوع سازند. در مورد استفاده از منابع قیمت اجناس نقش اساسی را بازی میکند .

هیچ چیز دارای ارزش بدون قربانی بدست آمده نمیتواند. در فعالیت های دولت مفاد و قیمت وجود دارد دولت در اجتماع موضوع مورد بحث داغ قرار گرفته است. زیرا طرز دید ما در مورد قیمت و مفاد پروگرام های دولتی فرق میکند. بعضی اشخاص فکر میکنند که فعالیت های دولت باید وسیع گردد و دولت باید اشخاص را کمک کند تا آن ها مشکلات خود را رفع نمایند. و بعضی ها فکر میکنند که رول دولت همین حالا بسیار زیاد است و آن ها میخواهند که درجه تاثیرات دولت کاهش نماید.

مصارف دولت بصورت اعم بالای مالیه متکی میباشد. دولت بشترین منبع مصارف خود را از مالیات بدست میاورد. بناً تمام فعایت های دولت ها برای جامعه انجام میدهد و افراد جامعه از ان استفاده میکند. ان را اجناس عامه مینامند اجناس عامه اجناس است که تمام افراد کشور از ان به طور رایگان استفاده میکند.

 

اهمیت دولت را می توان به سه مورد زیر تقسیم بندی کرد.

                   1- دولت، واحد یا شخصیتی می باشد که نظام بودجه را نیز پذیرفته است

          2- بودجه دولت از لحاظ حجم، بزرگترین بودجههای تنظیمی است و گاهی هم پیچیده تر از سایر بودجه هامحسوب میشود.

          3- محدودیت دولت به هنگام اجرای بودجه اصولاً بیشتر از افراد و موسسات است. و اجرای آن تابع مقررات دقیق تری میباشد.

با توجه به موارد فوق و نیاز همگانی در جوامع به لحاظ داشتن امنیت، باعث شده است که دولتها بوجود بیایند و هر قدر دولتها در برابر جامعه وظایف بیشتری را به عهده بگیرند به همان میزان در برابر مسائل پیشرویشان به ویژه در امور اقتصادی ملاحظه بیشتری را می نمایند و به همین میزان نیز مالیه عمومی ( مالیات)وبودجه نیز از اهمیت بیشتری برخوردار میشود و دامنه قوانین مالی برایشان وسیعتر میگردد.

سه وظیفه دولت از نظر آدام اسمیت:

-1 حمایت از جان و مال مردم از دشمنان احتمالی از طریق نیروهای نظامی.

-2 ایجاد نظم و اعمال قانون و جلوگیری از تجاوز افراد به حقوق یکدیگر با برقراری قوانین لازم با ایجاد دادگاهها و تاسیس مراجع انتظامی.

-3 فراهم نمودن کالاها و خدماتی که برای جامعه از اهمیت ویژهای برخوردار هستند. مانند: کالاهای عمومی که این کالاهای عمومی را هیچ کدام از بخشهای خصوصی چه به صورت فردی و یا گروهی تامین نمیکند. کالاهای عمومی کالاهایی هستند که تقسیم ناپذیر می باشند مانند: امنیت، استفاده از بزرگراهها، آموزش عمومی، بهداشت عمومی

 

 

 

مفهوم مخارج دولت

دولت به خاطر تامین امنیت معارف صحت، تحصیلات عالی، رفاه اجتماعی و سایر خدمات عامه برای مردم ارائه میکند به یک سلسله مصارف نیاز دارد. که این مصارف را دولت توسط مالیات و قرضه ها تامین میکند. بناً دولت فعالیت های را که برای اتباع یک کشور انجام میدهد و تمام اتباع از ان به طور یکسان استفاده میکند که این فعالیت های دولت مخارج را در قبال دارد. میتوان گفت که مخارج دولت عبارت از تمام فعالیت های برای تامین منافع عمومی افراد دولت ارائه میگردد.

امور و انواع  مخارج دولت:

امور مجموعهای از تلاشها و پوششهای سازمان یافته همگن میباشد که بخش عمده و قابل ملاحظهای از

وظایف دولت را نیز شامل میشود و به چهار دسته تقسیم می شود:

-1 امور عمومی

مجموع های از وظایف کلاسیک و عمومی دولت است که تنظیم روابط در اعمال حاکمیت دولت بر مبنای آن استوار میباشد و بیشتر در امور عمومی نگاه بر برقراری عدالت، حفظ نظم و امنیت عمومی،روابط خارجی و مقررات و اعمال حاکمیت دولت است. تنظیم روابطی که اشاره شد میتواند بین دستگاههای دولتی با یکدیگر باشد، میتواند بین دستگاههای دولت با مردم و بالعکس باشد، بین افراد مردم با یکدیگر باشد و همچنین بین دستگاههای غیر دولتی با یکدیگر باشد.

 

2-امور دفاعی:

مجموعهای از وظایف دولت است که در جهت حفظ و حراست از مرزهای کشور و برقراری ثبات سیاسی از طریق دفاع نظامی و غیر نظامی ( بسیج ) از طریق حفظ توان مرزی و ایجاد توازن با توجه به قوانین کشورهای همجوار به منظور حفظ و گسترش امکانات توسعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی را در کشور فراهم میآورد.

 

 

-3 امور اجتماعی

مجموعهای از وظایف دولت است که امکانات زندگی، زندگی مطلوبتر جامعه را در اوقات کار، فراغت و استراحت برای تعاملهای اجتماعی فراهم می کند.

-4 امور اقتصادی

مجموعهای از وظایف دولت است که امکانات تولید، توزیع و مصرف را از طریق ایجاد و توسعه ظرفیتهای اقتصادی در جهت تعادل های اقتصادی در جامعه برقرار میسازد.

تخصیص اجناس و خدمات دولتی :

اجناس و خدمات دولتی بین جمعیتی از افراد از طریق استفاده سهمیه بندی جدا از مارکیت تقسیم میشود. این بدان معنی است که اجناس و خدمات دولتی برای اشخاص مطابق میل و خواهش آن ها پرداخت نمیشود و همچنان استفاده از این ها به اساس قیمت سهمیه بندی نمیگردد. در اکثر موارد خدمات دولتی برای تمام مردم بوده و مستقیما بدون تادیات و بدون در نظر داشت شایستگی فردی توزیع میشود.

دفاع ملی مثال برجسته از این خدمات محسوب میشود. که برای همه ملت بطور رایگان بوده و به اساس قیمت سهمیه بندی نشده است.

اساس مصارف دولت

1)    به اساس منفعت اجماعی: مهترین و عالی ترین چیز که قبل از انجام دادن مصارف دولت صورت گیرد این است که .جهت تامین منافع جامعه ضروری پنداشته شود. زیاد ترین  منفعت را برای اجتماع داشته باشد نظر یه این اساس دولت فعالیت های خود را طوری انجام دهد که به گروهای خاص خدامات ارائیه ننماید اگر به گروهی خاص ارائه نماید پس در نصورت دولت توزیع مجدد عاید را به شکل درست انجام نداده است توزیع مجدد عاید رمانی صورت میگرد که اساس مصارف دولت منفعت اجتماعی داشته باشد.

2)    اساس اقتصادیت مصارف دولت: اساس اقتصادیت مصارف دولت تقاضا میکند که تا در انجام دادن تمام انواع  مصارف دولت از پرنسیپ های اقتصادیت استفاده به عمل اید پرنسیپ های اقتصادی در مورد مصارف دولت مفهوم ذیل را ارائه مینماید.

اول:اینکه دولت باید وسایل مالی خود را طوری در اقتصاد بکار اندازد که یک هدف معین و مشخص را در حدود امکان به کمترین مصارف بر اورده سازد.

دوم:اینکه دولت باید وسایل مالی خود را طوری در اقتصاد بکار اندازد که با مصارف معین در حدود امکان یک نتیجه یا یک مفدیت بزرگترین را نایل شده بتواند.

تطبیق پرنسیپ های اقتصادی در مورد مصارف دولت یک از پرنسیپ های عمومی بودجه بندی است به این معنی که تطبیق ان نه نتها در مورد مصارف دولت بلکه همچنان در مورد تمام فعالیت های اقتصادی مالی دولت در نظام های مختلف اقتصادی و اجتماعی مطالبه میگردد.

3)    اساس صرفه حوئی در مصارف دولت: اساس صرفه جوئی برای پرنسیپ اقتصادی حیثیت متم و مکمل را دارا میباشد . فرق بین پرنسیپ های اقتصادی و اساس صرفه جوئی در این قرار دارد که پرنسیپ اقتصادی رسیدن بیک هدف معین و مشخص زا حتی الا مکان به کمترین مصارف تقاضا مینماید در حالیکه تقاضای اساس صرفه جوئی اینست که از اجرای مصارف بی لزوم و غیرضروری باید حداً خود داری به عمل اید . اسا صرفه جوئی امروز در تمام ممالک جهان صرف نظر از اینکه چه اساسات مهم مهم بودجه مورد رعایت جدی قرار داده می شود.

4)    اساس حق تقدم دولت: دولت پروِه های را در نظر بگرد که در اولویت قرار دارد. برای جامعه ضرروی و حتمی باشد.

 

فعالیت های دولت و مخارج عامه

مفهوم اجناس عامه

با وجود که تمام مردم به عین اندازه اجناس را مصرف مینمایند لیکن این ضروری نیست که برای همه مردم دارای ارزش یکسان باشد .

صفائی یک اپارتمان را مقایسه مینمائیم که در آن دانشجو ها اطاق گرفته باشند. صفائی اپارتمان مشخصه اجناس عمومی است که هر کس از اطاق پاک یا دستشوئی پاک فایده برده میتواند. و محروم ساختن دیگران در گرفتن چنین مفاد بسیار مشکل است. در حالیکه بعضی از شاگردان نسبت به دیگران در صفائی توجه دارند به همین شکل در مثال دفاع ملی اشخاص که زیادتر متوجه خصومت خارجیها در مقابل شان هستند ارزش زیادی به خدمات دفاع ملی قایل اند نسبت به اشخاص دیگر که خود را امن ترا احساس میکنند.

برعلاوه تفکر مردم در باره ارزش مثبت یا منفی اجناس عمومی تفاوت دارد. هیچ کس راه دیگری غیر ازاستفاده از سیستم راکت را ندارد. برای انان که فکر میکنند که این سیستم انان را حفاظت میکند ارزش آن خدمات مثبت است ولی برای کسانی که فکر میکنند که این سیستم باعث از بین رفتن امنیت ملی میشود یک ارزش منفی را دارا میباشد. تصنیف اجناس عمومی قطعی نیست تصنیف اجناس مربوط شرائط مارکیت و وضعیت تکنالوژی است. یک فانوس دریائی را در نظر بگیرید. زمانی که چراغ دریائی روشن میشود یک کشتی بدون آن که مانع استفاده کشتی دیگر شود از چراغ دریائی استفاده مینماید. از این رو فانوس دریائی یک کالائی عمومی است ولی فرض میکنیم در صورت که یک وسیله جدید اختراع شود که مانع گرفتن روشنی توسط کشتی ها شود تا زمانی که کشتی ها یک گیرنده مشخص را خریداری نکنند . در این صورت فانوس دریائی یک جنس عمومی نمیباشد.

یک جنس میتواند یک قسمت از تعریف اموال عامه را بسازد نه همه آن را، این موضوع نشان میدهد که عدم قابلیت جداسازی و عدم رقابت نمیتواند با هم یکجا باشد. سرک های ساحه شهری را در زمان که مردم در سر کار میروند در نظر بگیرید. که در اکثر موارد امکانات جداسازی موثر نیست زیرا به صرفه نیست که به اندازه کافی عرفه های جمع اوری حق العبور به مقصد مراقبت ترافیک ساخته شود. اما مصرف واقعا رقابتی است. بطور که هر کس که در ازدهام ترافیکی گیر میاید میتواند آن را تصدیق نماید. از طرف دیگر اکثر مردمان در ساحه  کلان سواحل بحری لذت میبرند بدون آن که لذت دیکران را منحل بسازند. با در نظر داشت این حقیقت  افراد در مصارف با یکدیگر رقابت نمیکنند .

بعضی چیزهای که خصلت اموال عامه را ندارند نیز منحیث اجناس عمومی شناخته میشوند. مثال عمده آن خلوص نیت، صداقت است. اگر هر شهروند در معاملات تجارتی صادق باشد تمام اجتماع میتواند از طریق پایان آمدن قیمت ها در تجارت فایده ببرد. چنین کاهش قیمت توسط عدم قابلیت جدا سازی و عدم رقابت مشخص گردیده است. همچنان تقسیمات عاید نیز یک نوع از اجناس عمومی می باشد. اگر عاید بصورت دقیق و درست تقسیم شود هر کس اطمینان حاصل میکند که در یک اجتماع خوب زندگی بسر می برد و هیچ کس از این اطمینان محروم نمیباشد.

مصرف عاید تقسیم شده نیزعدم قابلیت جدا سازی و عدم رقابت است از اینرو یک نوع از اجناس عمومی به شمار میرود. بعضی معلومات نیز میتواند اجناس عمومی با شد. در لاس انجلس دولت محلی برای دستورانت ها یک معیار بهداشتی وضع نموده است a) صفائی b) گندگی c) تنفر آور. این معلومات مشخصه اجناس عامه را نشان میدهد. و عدم رقابت در مصارف را نیز نشان می دهد. یعنی هرکس میتواند از طریق اخبار، انترنت و اعلانات معلومات راجع به بهداشتی رستورانت ها بدست بیاورد و همین نیز عدم قابلیت جدا سازی را دارا است.

اجناس خصوصی همیشه از طریق سکتور های خصوصی مهیا نمی گردد بسیاری از اجناس خصوصی توسط سکتور عامه نیز تهیه می گردد. خدمات صحی یکی از مثال های عمده اجناس خصوصی است که توسط دولت تهیه گردد.

 

 

          اجناس عامه چی اند؟

Samuelson اجناس عامه (که بعضی اوقات به نام اجناس اجتماعی یا اجناس مجموعی نیز یاد میشوند) را طور ذیل تعریف نموده است که اجناس عامه عبارت از آن اجناس اند که تمام مردم در عموم از آن ها استفاده مینمایند و مصرف این اجناس توسط یک فرد به هیچ وجه از مصرف شخص دیگر منفی نمیشود. اجناس عامه از اجناس خصوصی فرق دارند. اگر یک جنس خصوصی باشد مانند سیب و اگر دو نفر A و B وجود داشته باشند در این صورت مجموع مصرف xc عبارت از مجموع مصارف هر دو این افراد میباشد .

(3.1) xc = xa + xb

مطابق به تعریف Samuelsson در باره اجناس عامه، هر فرد میتواند تمام یک جنس را به مصرف برساند. در صورت که اجناس عامه (G) مقدار مجموعی مصرف برای هر فرد به عین اندازه باشد در این صورت

(3.2)  Gc = Ga = Gb

یک مثال از این اجناس را میتوان دفاع ملی گفت. اگر مصارف دفاعی حملات  را بالای ملت دفع مینماید در این صورت هر فرد در اجتماع میتواند در صلح و امنیت توسط همین مصارف زندگی نماید. مثال های دیگری نیز راجع به اجناس عامه در موقع مطالعه خصوصیات این نوع اجناس شرح خواهد گردید.

مصارف غیر رقابتی

یک مشخصه که در تعریف اجناس عامه تذکر داده شده این است که اموال عامه در مصرف غیر رقابتی اند. به این معنی که مصرف یک فرد موجب کاهش منافع افراد دیگر اجتماع که از همین اجناس عامه سرچشمه گرفته اند نمیشود . یک مفهوم این خصوصیت این است که در موقع مقایسه تقاضا متراکم برای این اجناس، منحنی افراد باید به طور عمودی نسبت به افقی جمع شود . منحنی عرضه و تقاضا به اجناس خصوصی را با منحنی عرضه و تقاضا به اجناس عامه را در شکل 3.1 مقایسه مینمائیم. در قسمت (a) شکل Da  و Db منحنی تقاضا فرد A و B برای جنس خصوصی X نشان داده شده است .  برای دریافت منحنی تقاضا تراکم Da – b ، پروسه قبلی یعنی مقدار که هر شخص در عین قیمت تقاضا مینماید را باید با هم جمع نمود . به طور مثال ، در قیمت OP ، فرد A، qa را تقاضا مینماید و فرد B ، qb را تقاضا مینماید. تقاضا مارکیت qa+b میباشد . اضافگی واضحاً بالای مقدار در هر قیمت افقی میباشد . قیمت نهائی تولید توسط Mc نشان داده شده است . در این صورت این امکان دارد که در این زمینه تعادل قسمی ما مطلوبیت پاراتو مقدار جنس را آشکار نمائیم .

مطابق به شکل حالت مطلوب تهیه واضع است .

(3.3)  Mcx = Px = MBa = MBb

 

 مدل عمومی اجناس عامه

        اموال عامه خالص و غیر خالص:

یک مشخصه اموال عامه این بود که این نوع اجناس بطور آشکار در دنیا نمیباشد . در کجا امکان دریافت چنین اجناس میباشد ؟ اگر ما مثال یک عدالت را که توسط دولت تهیه شده باشد در نظر بگیریم اگر فرد A از این عدالت استفاده کند در آن صورت فرد B نیز مصرف فرد A را متحمل میشود. دیده میشود که این یک جنس خالص عامه نمیباشد. اگر عساکر در سمت شمال مقرر گردند آیا این عساکر شهروندان سمت جنوب را نیز حفاظت خواهند کرد؟ این مثال ها اجناس خالص عامه را به شکل درست نشان میدهد. مقصد اساسی Samuelson در این جا تفکیک بین اجناس خالص عامه و اجناس خالص خصوصی است. بر علاوه اجناس غیر خالص نیز وجود دارد که بعداً مورد مطالعه قرار میگیرد

 

غیر رقابتی و غیر قابل دسترس در مصرف

خصوصیت دیگر اجناس عامه عبارت غیر رقابتی بودن غیر قابل دسترس بودن این اجناس است. در جدول کتگوری اجناس نشان داده شده است. اجناس در کتگوری D غیر رقابتی و غیر قابل دسترس در مصرف اند این ها اجناس خالص عامه اند. اجناس در کتگوری A رقابتی و قابل دسترس اند. این ها اجناس خالص خصوصی اند. اجناس در کتگوری B رقابتی و غیر قابل دسترس اند. بطور مثال فرض میکنیم که زنبورهای عسل کند و های شهد سازان مختلف شهد خود را از یک باغ میوه سیب جمع آوری میکنند. در این جا شگوفه درخت ها رقابتی اند، شهد جمع آوری شده از یک کندو در کندو دیگر دستیاب نمیباشد. ولی به هیچ وجه امکان ندارد که شخصی مانع عمل عسل دهی زنبور عسل در کندوی دیگر گردد. در این صورت این خصوصیت غیر قابلیت محروم سازی را دارد. در قسمت کتگوری C این مثال را میتوانیم بدهیم. در یک تیاتر نمایش شروع میشود. هر فرد میتواند تکت جهت اشتراک در تیاتر را اخذ کند. ولی صرف تا آن مرحله که گنجاهش داشته باشد. این یک عمل غیر رقابتی است . و در داخل تیاتر هر کس میتواند از تماشا نمایش لذت ببرد بدون این که تماشا کننده دیگر را مزاهم شود . این یک عمل غیر محروم سازی است .

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

                  قابل دسترس     غیر قابل دسترس

رقابتی               A               B

غیر رقابتی         C               D  

___________________________________ 

اجناس ترکیبی / اجناس نیمه خالص

در زمان تهیه اجناس عامه با آن ها ترکیبات صورت میگیرد که در نتیجه آن ها را اجناس غیر خالص عامه میسازد . فرض میکنیم که شخص A در مقابل مرض چیچک تلقیح شده است از این رو او مفاد مینماید او نه تنها یک مفاد خصوصی برای خود اخذ میکند بلکه او تاثیرات خارجی این مرض را نیز کم میسازد . و کسانی که با او در تماس اند مرض چیچک به آن ها صرایت نمیکند . این جا واضع است که اثرات خارجی مربوط به مصرف اجناس خصوصی به ذات خود خصوصیت اجناس عامه را در بر میگیرد . بطور مثال تحصیل یک فرد بر علاوه که مفاد شخصی برای او است برای اجتماع نیز منافع زیادی دارد. چنین منافع مثلاً اگر در بخش تکنالوژی صورت بگیرد در آن صورت این خصوصیت اجناس عامه را در بر میگیرد . اجناس ترکیبی عامه و خصوصی عبارت از آن اجناس اند که بر علاوه اجناس خصوصی دارای تاثیرات خارجی باشند که خصوصیت اجناس عامه را در خود دارا باشد .

 

 

 

 

نتیجه گیری:

دولت نهاد است که بیشترین فعالیت ها رابه خاطر اتباعش انجام میدهد میکوشد که مصارف خود را به جای انجام دهد که بیشترین منفعت را به اتباع همان دولت داشته باشد این مصارف خود را به اساس منفعت اجتماعی، اقتصادیت، و صرفه جوئی انجام میدهد. تمام مخارج دولت انجام میدهد و مردم از ان مستفید میشود اجناس عامه گفته میشود اجناس عامه چیز است که هر کس میتواند از ان استفاده کند اما حق دیگر شهروند را صلب نمیکند، مانند امنیت که یک شخص در فضای امنیت زندگی میکند اما حق دیگر شهروند را صلب نمیکند.مخارج را که دولت انجام میدهد مردم میتواند ان را حس ویا از ان استفاده کند هیج شخض نمیتواند ان را در دسترس قرار دهد و همچنان مصارف دولت عیر رقابتی است هیچ کس با ان رقابت کرده نمیتواند. احناس عامه از جمله اجناس است که در طبیعت به شکل اشکار جود ندارد مانند تامین عدالت هیچ کس نمیتواند او رابیبند. اما اجناس میتواند ترکیبی و نیمه ترکیبی باشد. مانند تحصیل شخض برای برای اجتماع کار میکند اما هم برای خود.

خلاصه کلام اینکه بهترین توزیع مجدد عاید دولت همین مخارج دولت است که توسط ان دولت امنیت، صحت،معارف، عدالت، رفاه اجتماعی... را به مردم پیشکش میکند،و مردم به طور مساویانه از ان مستفید میشود.

 

 

 

 

 

 

 

منابع ماخذ

1: اساسات امور مالی عامه،تینگار، سید محمد، انتشارات یوسف زاده، کابل        ، سال 1391

2: کنترول و تنظیم بودجه،عربی، محسن، نشرات طبرسی، سال1391

3: اقتصاد عامه، فولکرس،کی، مترجمین اشرف زی،سخی، نور عبدالسمیع

4: ثروت ملل، ادم اسمیت،ترجمه ابراهیم زاده، سیروش،انتشارات پیام،تهران، چاپ اول،سال1357

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.